Diaľnica cez Dobšinú ?
Diaľnicu do Košíc musel niekto zakliať
Od nápadu vybudovať diaľnicu pozdĺž republiky uplynulo už 75 rokov. Smelé plány zmarila vojna, ale aj nezáujem štátu. Keď sa napokon autostráda pod Tatrami začala stávať, zámer dotiahnuť ju až do Košíc narážal buď na nedostatok financií, alebo na ustavičné zmeny v realizačných postupoch. Súčasný útlm je už štvrtý či dokonca piaty v poradí.
Prvé úvahy postaviť diaľnicu v bývalom Československu vyvolal prudký rast motorizmu. Podľa Slovenského náučného slovníka vydaného v roku 1932 vzrástol počet motorových vozidiel za predchádzajúce desaťročie takmer 10-krát. Pravda, najviac ich jazdilo po cestách v českých a moravských krajoch - takmer 90 500. Na Slovensku vtedy evidovali len o čosi viac ako 9-tisíc automobilov, čiže sotva desatinu . Aj cesty tu však boli vtedy podstatne horšie.
Preto aj s prvými návrhmi na výstavbu "národnej autostrády" prišli českí inžinieri. Jeden vypracovala pražská skupina pod vedením profesora Stanislava Bechyně a predpokladala trasu v dĺžke asi 700 kilometrov. Komunikácia by viedla z Plzne cez Humpolec, Kroměříž, Zlín, Banskú Bystricu, Podbrezovú, Dobšinú do Košíc.
Toľko som vybral z dnešného denníka Pravda, kde je článok : „ Diaľnicu do Košíc musel niekto zakliať „ v plnom znení na stránke : http://spravy.pravda.sk/dialnicu-do-kosic-musel-niekto-zakliat-dh8-/sk_domace.asp?c=A100917_150640_sk_domace_p12
Škoda, že sa tento prvý návrh na výstavbu diaľnice v minulosti nezrealizoval, teda že by smerovala cez Dobšinú. Viete si vôbec predstaviť ako mohla vyzerať Dobšiná pri realizácii tohto diela dnes? Nebola by „zakliatym „ mestom", z ktorého rodáci utekajú za lepším životom všade inde do sveta. V Dobšinej ostala už iba nádherná príroda a okolie a žiaľ aj bieda, ktorú možno samotný Dobšinčan žijúci len v Dobšinej ani nepostrehne.
V Košiciach dňa 18.9.2010 Rudolf Pellionis
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.