Szontaghovci
Nedávno som tu napísala príspevok o Pavlovi Lányim, úspešnom dobšinskom podnikateľovi, ale zároveň o človeku, ktorý svoje podnikanie vykonával na úkor mesta a bol s ním v dlhodobom súdnom spore. Podnikanie po Pavlovi neskôr prevzal jeho syn Ján, ten však kvality svojho otca nedosahoval a rod Lányiovcov Dobšinú opustil. Napriek tomu si ich meno v Dobšinej každý pamätá, keďže je po nich pomenovaná osada nad mestom.
V meste však žil a podnikal rod, ktorý bol s jeho dejinami a najmä s dejinami dobšinskej evanjelickej cirkvi úzko zviazaný takmer štyri storočia, a stačilo menej ako sto rokov, aby sme na neho úplne zabudli. Boli to Szontaghovci. O tomto rode sa veľa dozvieme z knihy Daniela Szontagha „O pôvode a dejinách Szontaghovcov“, ktorá vyšla v Budapešti v roku 1864. Szontaghovci – (Sontag, Zontag) sú šľachtickým rodom pochádzajúcim z Nemecka. Zaoberali sa veľkoobchodom, baníctvom a hutníctvom. Podľa archívov sa rodina spomína v Spišskej Novej Vsi už v 14. storočí. Donáciu dostali v roku 1343 a 1349. V ich erbe je zlaté slnko nad skalnatým trojvrším.
Erb Szontaghovcov na jednej barokovej skrini umiestnenej v štítnickom ev. kostole.
Z jedného zápisu z vypočúvania svedka v istom spore v Dobšinej z roku 1584 je zrejmé, že novovešťan Krištof Sontag vlastnil v Dobšinej hámor už pred štyridsiatimi rokmi. Takže začiatok podnikania Szontaghovcov v Dobšinej možno odhadnúť do polovice 16. storočia. A že im podnikanie išlo a uchytili sa tu veľmi dobre napriek tomu, že žili v Spišskej Novej Vsi, svedčí zápis v kronike dobšinskej ev. cirkvi, na základe ktorého vieme, že v roku 1666 daroval Gašpar Szontagh I. kostolu oltár, organ a dekoratívne vyrezávané lavice pre členov svojej rodiny. Z tohto dnes už neexistujúceho vybavenia sa zachoval len drevený mestský erb z organa, ktorý môžete vidieť v Izbe histórie Dobšinej.
Portrét Gašpara Szontagha I.
Pevnejším putom spojila Szontaghovcov s Dobšinou vetva rodu začínajúca Gašparom Szontaghom III. (1711 – 1786). Ten sa narodil v Spišskej Novej Vsi, ale neskôr žil v Dobšinej. Už ako mladík tu zastával funkciu cirkevného inšpektora. V roku 1739 spolu so svojou manželkou Máriou Czimmermann (Zimmermann) darovali dobšinskému kostolu nový oltár. Oltár bol v polovici. 19. storočia prenesený do evanjelického kostola v Hranovnici, kde by mal byť doteraz. Neskôr Mária darovala kostolu ešte luster zdobený dvojhlavým orlom, ktorý je dodnes v kostole. V tom čase sa o kostol viedli tuhé boje. V roku 1741 na podnet Andrássyovcov, ktorí boli vlastníkmi časti domínia po Csetnekyovcoch, zabral hlavný gemerský župan gróf Pavol Balassa násilím, s pomocou oddielu ozbrojencov, dobšinský kostol pre rímskokatolícku cirkev. Márne ho Gašpar Szontagh III., stojaci v čele cirkevného zboru ubezpečoval, že v Dobšinej je len zopár katolíkov, a aj tí prišli z vidieka a slúžia ako čeľaď, násilie zvíťazilo. No hneď ako pominulo nebezpečenstvo a ozbrojenci odišli, mešťania znovu zaujali kostol, vyniesli z neho sochy svätých a zakopali ich v cintoríne vedľa kostola. Gašpar vtedy podal na cisársky dvor žalobu proti postojom a rekatolizačným snahám grófa Františka Andrássyho v dobšinskej a štítnickej cirkvi.
Portrét Gašpara Szontagha III.
Trikrát bol Gašpar v tom čase vo Viedni u cisárovnej, kým sa mu konečne podarilo natrvalo získať dobšinský kostol pre evanjelikov. Mesto Dobšiná však muselo na základe rozsudku zaobstarať pre rímskokatolíckeho farára dom (kúriu Remenyikovcov) a tiež pozemok a materiál na výstavbu nového katolíckeho kostola.
Podľa vzoru svojich predkov pokračoval Gašpar III. v banskom podnikaní, kde dosiahol značné úspechy. Vlastnil podiely v dvanástich banských políach, okrem toho hámor na sútoku Dobšinského potoka a Slanej a ďalší hámor pod Hanneshöhom, na mieste neskoršej železiarne v Stratenej. Dole pod Neuwegom (Nové cesty ) stáli jeho stupy na drvenie rudy.
Už so svojím otcom (ten v roku 1723 daroval dobšinskému kostolu novú krstiteľnicu) rozšíril podnikanie do Štítnika a v roku 1741 vzal do zálohy za tisíc forintov časť štítnického domínia od baróna Andrássyho. Tým sa zvýšila jeho prestíž a spoločenské postavenie. Vo svojom dome viedol nákladný a prepychový život. Chýry o jeho nádherných koňoch, postriebrených hintovoch a početnej čeľadi sa šírili po celej župe.
V roku 1743 bol do Dobšinej zvolaný mimoriadny seniorálny snem, na ktorom sa zrodila dôležitá dohoda, ktorá je v dejinách cirkvi známa pod názvom „Dobšinská koalícia“. Tu sa stalo, že Gašpar spolu so svojimi švargami Alexandrom Berzeviczym, Františkom Máriássym, Jánom Jónym a Františkom Syrmiensisom na rokovaniach presvedčili vyslancov slobodných kráľovských miest Bardejova, Prešova, Sabinova, Košíc a Kežmarku, aby sa spojili do jedného potiského cirkevného dištriktu. Takto sa Gašparovi podarilo zjednotiť vtedajšie dva cirkevné okrsky (superintendencia šiestich kráľovských miest a potiská superintendencia), dokonca sa mu podarilo presadiť kňaza vlastného cirkevného zboru Juraja Ambrózyho za nového biskupa zjednotenej potiskej superintendencie (dištriktu). Veľké nadšenie a radosť zavládli vtedy v dobšinskom dome, v ktorom bol pri tejto príležitosti hosťom aj gróf Tomáš Szirmay, cirkevný inšpektor. (Kde stál v Dobšinej szontághovský dom, som už na tejto stránke písala).
Vzhľadom k vynikajúcemu právnickému vzdelaniu, všeobecnému rozhľadu, výrečnosti a značnému majetku patril Gaspar Szontagh III. medzi najvýznamnejšie osobnosti župy. Čoskoro sa zaradil medzi popredných tabulárnych sudcov Gemerskej stolice, hoci pre protestantov bolo ešte veľmi zlé obdobie. Podľa záznamov v župných zápisniciach Gašpar vo viacerých prípadoch účinkoval ako zastupujúci podžupan. Keď v roku 1764 Mária Terézia konečne zvolala uhorský snem, župa ho vyslala do Bratislavy ako svojho zástupcu, spolu so spoločníkom Jozefom Kissom. V rokoch 1764 -1786 bol Gašpar Szontagh cirkevným dozorcom biskupstva a podľa výročných cirkevných kníh aj seniorálnym dozorcom.
Ku koncu jeho života už dobšinské baníctvo začínalo upadať. Zomrel v roku 1786. S manželkou Máriou Zimmermann, s ktorou sa oženil v roku 1736 v Čelovciach mal 9 detí.
Po jeho smrti sa stal pánom v dobšinskom dome jeho syn Gašpar IV. (1743-1807). Aj ten podnikal v baníctve a tiež bol jedným z tabulárnych sudcov. Ale veľký majetok sa v tom čase už rozdrobil na 7 častí. Ani banské podnikanie veľmi nevynášalo. Po smrti prvej manželky Evy Justhovej z Necpál sa oženil s Rózou Pongráczovou z Liptova. Bol to elegantný a pekný muž, ktorého prijímali v najvyšších kruhoch gemerskej župnej „smotánky“; liptovské i gemerské príbuzenstvo bolo častým hosťom v dobšinskom dome. Zaujímavosťou je, že sa zaoberal usadzovaním kočovných Cigánov, pre ktorých dal v Dobšinej na „Gründeli“ (Grundel nazývali starí Bulineri každé údolie, teda v našom prípade ide o údolie Štenzajf, kde je aj teraz osada) a tam dal postaviť malé želiarske domčeky a zaúčal ich na kováčov klincov. Cigáni prevzali aj vierovyznanie svojho pána a sami seba nazývali Szontágovskými veriacimi.
Jeho najstarší syn Viliam (1776-1848), posledný majiteľ dobšinského domu, si zvolil vojenskú kariéru, i keď ešte prevádzkoval aj obidva dobšinské hámre. Dosiahol až hodnosť kapitána, a zúčastnil sa bojov proti Napoleonovi. Na župnom zhromaždení v roku 1810 ho zvolili za jedného z piatich tabulárnych sudcov a hlavného župného účtovníka.
Portrét Viliama Szontagha.
I keď starý szontaghovský dom rodina predala mestu, niektorí jej členovia žili a podnikali v Dobšinej naďalej, a to až do vzniku Československej republiky. Dvaja z nich – Baltazár a Vojtech boli dokonca dobšinskými richtármi. I neskôr mesto navštevovali a mali tu svoj letný dom. Pamiatka na nich, na stenách evanjelického kostola umiestnené epitafy a rodinné portréty, to všetko bolo počas obnovy kostola po veľkom požiari v roku 1885 odstránené. Počas požiaru sa roztavil aj zvon darovaný ešte Viliamom Szontaghom a nesúci jeho meno. Bolo by pekné pripomenúť si úspešné účinkovanie Szontaghovcov v Dobšinej napríklad spojením ich mena s nejakou verejnoprospešnou aktivitou v meste. Zvlášť by si pripomienku zaslúžili od evanjelikov.
Posledný szontaghovský dom v Dobšinej slúžil ako ich letné sídlo.
Eva Šmelková
Komentáre
Prehľad komentárov
Ďakujem za veľmi pekné čítanie. Zaujimavé fakty, ktoré sa časom vytrácajú,
Ako sa otáčajú kolesá dejín
(R. pellionis, 3. 1. 2013 10:28)Zvyčajne, keď Evka na tieto stránky niečo prispeje, tak to prečítam minimálne 3x. Jednak je to množstvo informácií, ktoré nie su pre bežných smrteľníkov známe. Vidíme tu jeden významný rod z Dobšinej a akoby zmizol z povrchu zemského. Vďaka Evka za takúto vzácnu históriu a jej priblíženie. Akurát čo ma z nich nepotešil, tak to bol Gašpar IV, ktorý už pred rokom 1800, usadil v Dobšinej kočovných Cigáňov. Lenže aj ja ich mám v podvedomí ako šikovných kováčov, tých našich pôvodných dobšinských cigáňov. Proste bola to "naša" fajta, nemôžem si pomôcť. Dalo sa s nimi v každom prípade dobre výjsť. Spomínam, ešte ako malý chlapec som bez problémov chodil cez ich osadu na huby a to buď na lúčky nad Hirnerom , alebo proste len tak v lese smerom na Fabianku.
Re: Ako sa otáčajú kolesá dejín
(eva, 3. 1. 2013 11:06)
Ahoj Rudko,
hneď ako som to písala, som vedela, že sa Ti bude najviac páčiť Gašpar IV. Ale on to nemal zo svojej hlavy, len poslúchal nariadenia, ktoré išli priamo z cisárskeho dvora od Márie Terézie. Inak aj ja mám z detstva dobré spomienky. Vtedy sme to veľmi nerozlišovali a bežne sme dole na Burdeli hrali s cigánskymi deťmi. Tí naši pôvodní dobšinskí dodnes žijú usporiadane. Ale naťahala sa tu do prázdnych domov cudzota.
Re: Re: Ako sa otáčajú kolesá dejín
(R.Pellionis, 3. 1. 2013 12:02)No vidíš Evka, nakoniec môže za všetko Mária Terézia :-) POTVORA ! Ale ešte k tomu článku, niektoré sa Ti už pekne prelínajú, majú spoločný súvis, pomaly by z toho bola pekná kniha.
Vdaka .
(Sonya Peltzner, 3. 1. 2013 6:40)
Velmi hodnotna a zaujimava "studia ", ako si nam to Evicka predstrela, vdaka.
Ta fotka - je ten isty dom, kde byvala " Ocarujuca pani Fadruszova " ?
Vsetko najlepsie v Novom Roku.
Veľmi pekne spracovaný článok
(Otokar Szontagh, 15. 3. 2023 19:52)