Choď na obsah Choď na menu
 


Zabudnutá priemyselná pamiatka Dobšinej

15. 7. 2021

obr.-0.jpg

Oblasť Gemera v minulosti predstavovala jedno z centier monarchie s bohatým baníctvom a železiarskym priemyslom. Pôvod baníctva, ktorého neodmysliteľnou súčasťou bolo tavenie rudnej suroviny, spadá až do predhistorického obdobia a jeho začiatky je obtiažné aj približne stanoviť. Samozrejmosťou je, že uvedené sa vzťahuje aj na Dobšinú a jej okolie.

Ak uvážime, za akú dlhú dobu tento priemysel tu bol hlavným zdrojom zárobkových možností obyvateľstva a vývoj jeho technického vybavenia, dalo by sa očakávať, že sa do dnešných čias zachová množstvo priemyselných pamiatok. Skutočnosť je však taká, že veľká väčšina ako by sa zo zemského povrchu stratila.

V nasledujúcich riadkoch sme na základe dostupných podkladov spracovali  prehľad o jednom už zabudnutom a dnes neexistujúcom priemyselnom zariadení – lanovky, ktorú dala v Dobšinej postaviť rodina Coburgovcov.  Jej príslušníci sa po dlhú dobu zaoberali baníctvom a železiarstvom, pričom okolie Dobšinej bolo jedným strediskom ich podnikania na Slovensku. Ak hovoríme o lanovej dráhe, nimi postavenej, je žiaľ nutné konštatovať, že dnes prakticky už neexistuje. Aktivity tejto rodiny na okolí spočívali nielen v realizácii ťažobných prác železných rúd, ale aj v prenájme vysokej pece, ktorá bola vo vlastníctve mesta. Začiatky banskej činnosti kniežaťa Coburga na území Dobšinej spadajú do roku 1830. Banský majetok knieža rozvíjal nielen kúpou existujúcich baní, ale získaval ich aj udeľovaním nových banských polí.

Lanová dráha Coburgovskej dynastie

Relatívne odľahlé situovanie železiarne od zdrojov základných surovín, ako aj narastajúca výroba a nedostatok potrebného počtu povozníkov na dopravu surovín a výrobkov, si vynútili realizovať generálnu a trvalú zmenu dopravných pomerov.

V roku 1896 preto začali stavať lanovku, ktorá spájala železničnú stanicu  v Dobšinej so železiarňami v Stratenej a s železorudnými baňami v Biengartene, Vlčej doline a oblasti Mlyniek. Lanovku, systému Pohling projektovala a postavila firma Th. Obach – majiteľ J. Pohling z Kolína (Köln – Nemecko).   Do prevádzky bola daná v roku 1897 (uvádza sa i rok 1898). 

Viac informácií získate tu:  Zabudnutá priemyselná pamiatka Dobšinej.pdf

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Šodronka

(Alan Dolog, 4. 10. 2021 19:19)

Áno, tieto lanovky si pamätám z môjho detstva. Aj z Dobšinej, aj z Rožňavy. Volali sme ich šodronky. Prečo? Mne to bolo povedané, že preto, lebo ponad cesty boli natiahnuté siete, aby ani náhodou z lanovky nepadla ruda na autá. Poznáme šodroňové postele - madrace sa kládli na šodrone = kovové siete v ráme.